Ideeën omzetten
in eigen film
Door middel van filmeducatie leren kinderen en jongeren bewust kijken. In ons filmeducatie-aanbod staat centraal dat de deelnemers benoemen wat ze gezien, gevoeld en gehoord hebben. Tijdens oefeningen die bij de beelden (fragmenten/series/films) ontwikkeld zijn, verwerken de leerlingen de zintuiglijke ervaringen door middel van creatieve oefeningen (drama/beeldend/film). Ook leren zij filmische kenmerken te herkennen en leren ze ideeën om te zetten in hun eigen film.
In het voortgezet onderwijs leren de leerlingen filmische kenmerken te herkennen en te gebruiken in het maken van eigen films, documentaires, vlogs en reclames. Ze leren wat beeldmanipulatie is en ze worden mediawijs gemaakt. Er wordt vanuit meerdere technieken gewerkt. Voor het kijken van film is onze vaste partner Concordia. Films kunnen op aanvraag worden geboekt, onze docenten maken er (op maat) workshops bij.
Het filmeducatieve aanbod is zowel in het cultuurmenu te vinden als bij educatie. Nieuw is het Animatielab!


De filmdocenten van de theatermakerij maakten in 2020, 2021 en 2022 met veel plezier 8 eindfilms met groepen 8 in Twente en in de Achterhoek. De Gruitpoort maakte (in samenwerking met onze freelancers) een speciaal werkboek. Ook in 2023 werken we met groepen 8 aan hun eindfilms.
Wil je:
*aan de slag met het werkboek en zelf je eigen film maken in groep 8?
OF
*onder leiding van een filmcoach van de Theatermakerij aan het werk?
Neem dan contact met ons op.
*Het boekje is beschikbaar, er zijn in seizoen 2022/2023 helaas geen plekken meer beschikbaar mét filmcoach.

De Theatermakerij werkte samen met Concordia, de Stedelijke Mavo en Komvoor aan de lessen: De BeeldBastards. Deze lessenreeksen zijn bestemd voor de klassen 1,2 en 3 van het VMBO en gericht op het maken van film, vlogs en reclamespotjes.
Tijdens deze lessen krijgen de leerlingen volop ruimte om te ontdekken, onderzoeken, maken, samenwerken, plannen, organiseren en waarderen. Ons motto is namelijk: leren door te doen. Daarbij wordt er geleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces en voor het leren van en met anderen. Zo zullen ze reflecteren op eigen en andermans werk. De input van de leerlingen zelf is erg belangrijk tijdens deze filmleerlijn: zij bepalen namelijk hoe het verhaal zal verlopen, wie welke attributen verzorgt, wie welke rol krijgt en nog veel meer. Daarbij worden mediawijsheid en digitale geletterdheid gestimuleerd. Kortom: een interessante samenwerking, waarbij er voldoende ruimte is voor ieders eigen creatieve proces! De doelen staan uitgebreid beschreven in onderstaande docentenhandleiding.
Het materiaal is voor álle doelgroepen vanaf groep 7 zeer bruikbaar. Via de werkboeken worden de stappen van het maken van film (en reclame en vlog) duidelijk beschreven en leren de leerlingen via kijkopdrachten en via praktische opdrachten in stapjes te werken naar een eindproduct in de vorm van een korte film, een vlog of een reclamespotje.
Voor vragen of voor het boeken van een teamtraining kunt u contact opnemen met Karine Roldaan via het contactformulier op de website.
Download hier de invulbare digitale werkboeken en de docentenhandleiding:

Concordia, Freinetschool De Bothoven en de Theatermakerij hebben afgelopen seizoen intensief samengewerkt om de leerlijn ‘De Filmfabriek’ af te ronden. De pilot was een groot succes. Het is een hele gave en praktische leerlijn voor het primair onderwijs geworden. Helemaal gericht op het maken van film. Er is een docententraining beschikbaar. Neem bij interesse contact met ons op.


