Filmeducatie
Werken aan 21 eeuwse vaardigheden
De Theatermakerij ontwikkelt en geeft film educatieve lessen aan primair en voortgezet onderwijs.
Ideeën omzetten
in eigen film
Door middel van filmeducatie leren kinderen en jongeren bewust kijken. In ons filmeducatie-aanbod staat centraal dat de deelnemers benoemen wat ze gezien, gevoeld en gehoord hebben. Tijdens oefeningen die bij de beelden (fragmenten/series/films) ontwikkeld zijn, verwerken de leerlingen de zintuiglijke ervaringen door middel van creatieve oefeningen (drama/beeldend/film). Ook leren zij filmische kenmerken te herkennen en leren ze ideeën om te zetten in hun eigen film.
In het voortgezet onderwijs leren de leerlingen filmische kenmerken te herkennen en te gebruiken in het maken van eigen films, documentaires, vlogs en reclames. Ze leren wat beeldmanipulatie is en ze worden mediawijs gemaakt. Er wordt vanuit meerdere technieken gewerkt.
Neem bij vragen over ons filmeducatieve aanbod contact op met Karine Roldaan via
Eindfilm groep 8
De filmdocenten van de theatermakerij maakten de afgelopen jaren met veel plezier eindfilms met groepen 8 in Twente en in de Achterhoek. De Gruitpoort maakte (in samenwerking met onze freelancers) een speciaal werkboek. Ook in 2025 werken we met groepen 8 aan hun eindfilms.
Optie 1: Werkboek*
Ga aan de slag met het werkboek en maak zelf je eigen film in groep 8.
Optie 2: Filmcoach*
Maak een film onder leiding van een filmcoach van de Theatermakerij.
*Neem contact op en vraag naar de beschikbaarheid voor de werkboeken en/ of de filmcoach.
De Theatermakerij werkte samen met Concordia, de Stedelijke Mavo en Komvoor aan de lessen: De BeeldBastards. Deze lessenreeksen zijn bestemd voor de klassen 1,2 en 3 van het VMBO en gericht op het maken van film, vlogs en reclamespotjes.
Leerlingen leren wat fake nieuws is en hoe ze het kunnen herkennen. Tijdens deze les gaan ze in groepjes zelf aan de slag om een fake nieuwsbericht te maken. Ze presenteren het bericht in onze supertoffe mobiele nieuwsstudio.